Luk vinduet

TEMA:

Slidgigt (artrose)

Af Akupunktør Helge Larsen

Slidgigt er en af verdens mest udbredte sygdomme og rammer hvert tredje menneske mellem 45 og 65 år, og herefter får tre ud af fire mennesker lidelsen. Symptomerne ved slidgigt er først og fremmest smerter samt stivhed især om morgenen, knirkende ledlyde, leddeformationer samt hævelser. Slidgigt indebærer en degenerativ nedbrydning af bruskvævet først og fremmest i hofteled, knæled, finger- og håndled samt i rygsøjlen. Det er brusklaget på knogleled, som sørger for, at knogleenderne glider uhindret mod hinanden. Slidgigt er ikke en inflammatorisk lidelse, men inflammation kan være et sekundært forløb, fordi  ledhinden kan inflammeres af skadede og degenererede bruskfragmenter.

Den konventionelle behandling af slidgigt i den vestlige verden er først og fremmest smertestillende midler med NSAID-præparater (som f.eks. Brufen), gymnastik, fysioterapi og i værste fald operation af det ramte led. Lægemidlerne kan modvirke smerterne, men har ingen indvirkning på det syge led. Tværtimod har lægemidlerne meget store bivirkninger som mavesår, maveblødninger, påvirkning af lever og nyre, cirkulationsproblemer og hovedpine. Desuden har undersøgelser vist, at NSAID-præparater ydermere kan fremskynde nedbrydningen af brusk.

Der har i de sidste mange år i udlandet været forsket meget i forskellige naturpræparater såsom  glucosamin, chondrotin samt MSM, som har vist sig at stimulere til reparation og regeneration af bruskvæv. Der er nu så mange videnskabelige undersøgelser på især glucosamin, at det kan konkluderes, at stoffet er et godt anti-slidtgigtsmiddel, som udover at genopbygge brusken også er meget smertelindrende. Det kan være nødvendigt at tage kosttilskuddet i flere uger, måneder eller år. Mindre alvorlige tilfælde bedres indenfor 8 uger, alvorlige kan tage flere år.

Indenfor Traditionel Kinesisk Medicin hører slidgigt ind under betegnelse bi-syndrom. ”Bi” betyder

obstruktion, stagnation, aflukning eller tilstopning. Bi – symptomer er smerter, ømhed, følelsesløshed i muskler, sener og led. Symptomerne opstår, når qi eller blod stagnerer især på grund af klimatiske forhold som vind, kulde, varme eller fugt enten alene eller i kombination. Gigtsygdomme deles op i varme- eller kulde-syndromer eller shi- og xu-syndromer. Slidgigt er en kuldestilstand med ledsmerter, der bliver bedre ved varme og forværres ved kulde.  Akupunkturklinikken frekventeres af mange patienter med slidgigt, men på grund af bruskdegenerationen er prognosen generelt dårlig og behandlingsresultaterne meget svingende.

De bedste resultater opnås ved en kombineret strategi med akupunktur, tilførsel af essentielle næringsstoffer samt en lødig kost.

Behandlingsforslag

Kronisk kulde-bi

Slidgigt, ledsmerter der bliver bedre ved varme og som forværres ved kulde.

Tunge: Tynd hvid belægning

Puls: Dyb og spændt.

Behandlingen skal først og fremmest være toniserende og varmende (moxa) .

B11 behandles som influentalpunkt for knogler og brusk samt Nyre, hvorunder knogler og brusk relaterer. Nyre styrkes med moxa på Nyre 3 og Ren 4-6

Lokalt vælges især punkter på yang-meridianer i kombination med distalpunkter på samme meridian.

Eksempler:

Håndleds-bi: Co3,Co4,Co5,, Ty3, Ty4,Ty5, KS7, 3E4

Knæ-bi: Kalvens mule M35, M36, G34, MP9

Lænde-bi: B23,B25, B26,B40,B60

Hofteleds-bi: G29,G30,G31,G34,G29, B37-54

I forbindelse med slidgigt bør spændingstilstande, smerter og myoser i involverede muskler også behandles bl.a. med G34, som afslapper muskler og sener, men også med massage og udspændingsøvelser.

Urtemedicin

Meridian Cirkulation fra K´an Herbs er den klassiske urtebehandling i forbindelse med slidgigt.

Urteblandingen fjerner vind og kulde, bi stagnationer og smerter. Herudover styrker den Shen og Gan, Xue og Qi samt sener og knogler. Meridian Cirkulation kan kombineres med Quiet Contemplative eller Dynamic Warrior alt efter ubalancens oprindelige karakter.

Dosering: Se fabrikantens anvisninger.

Naturpræparater m.m.

3 x 500 mg glucosamin dagligt (virker mest smertestillende ved samtidig indtagelse på tom mave).

Glucusaminen kan eventuelt suppleres med 1000 mg MSM dagligt.

Fiskeoliekapsler samt ingefærkapsler har også en smertelindrende effekt.

Udvendig behandling:

Indsmøring 3-4 gange dagligt med Flamyarsalve og/eller sesamolie med friskpresset ingefærssaft.

Ingefærsomslag, ingefærshånd- og fodbad er også gavnligt.

Kostråd

Soyabønner, fede fisk som sild, laks makrel m.fl. rejer, muslinger, forårsløg, løg, hvidløg, purløg, cayennepeber, miso, peber, peberrod, sennep, frisk eller tørret ingefær i maden eller som te.

Case: Vagn (59), selvstændig frisør igennem næsten 30 år kom til klinikken i forbindelse med slidgigt i begge hænder samt i nakken. På hænderne var der tydelige knudrede leddeformationer.

Vagn havde store smerter og kunne kun arbejde, fordi han indtog store mængder smertestillende medicin.

Jeg behandlede Vagn to gange ugentligt i seks uger med akupunktur. Herudover fik han dagligt seks

tabl. Meridian Cirkulation samt 1500 mg glucosamin.  Efter behandlingsforløbet havde han ikke længere smerter i hænderne og tager ikke længere smertestillende medicin udover glucosaminen, som jeg har forslået, at han tager i minimum 12 måneder.

De foreslåede præparater (undtagen fiskeolie- og ingefærkapsler) forhandles af Dragon Herbs

tlf. 7022 8838.

Tidligere temaer i ”Journal for Kinesisk Urtemedicin & Akupunktur”:

”Allergi”

”Forkølelse”

”Overvægt”

”PMS”

Kan bestilles hos Dragon Herbs tlf. 7022 8838. Pris pr. stk. kr. 25,00 inkl. moms & forsendelse.

Journal for Kinesisk Urtemedicin og Akupunktur

Udgiver: Forlaget Lilholm

Ansv. Redaktør: Helge Larsen

Ekspedition og annoncer: Lilletoften 1, 4040 Jyllinge

Tlf: 44-922284

Årsabonnement: 8 gange kr. 196,oo

Redaktionen påtager sig intet ansvar for manuskripter, fotos eller tegner, som indsendes uopfordret. Redaktionen påtager sig intet ansvar for eventuelle fejl i bladet.

Redaktionen påtager sig intet ansvar for virkningen af produkter eller behandlingsmetoder der omtales i journalen.